fbpx

kontakt@pozatrasa.pl
+48 22 350 73 46

Rejs na Tristan da Cunha - wyspę wulkan
22.08.2020
-
22.09.2020
32
dni
CENA:
4.400 USD + bilety lot.

Tristan da Cunha – główna z wysp archipelagu o tej samej nazwie położonych na południowych wodach Atlantyku – to cel naszej kolejnej wyprawy do najbardziej na świecie odizolowanych siedlisk ludzkich. Stąd jest wszędzie daleko – do Wyspy Świętej Heleny mamy stąd 2.400 km, Kapsztad w Republice Południowej Afryki (z którego rozpoczniemy naszą wyprawę) oddziela aż 2800 km. Jeśli dodamy do tego fakt, że można tu dotrzeć jedynie statkiem (rejsy realizowane są 10 razy w roku) – mamy pełny obraz odosobnienia tego niesamowitego miejsca.

Tristan da Cunha to wyspa – wulkan, na którego północnych zboczach rozłożyła się jedyna osada, zamieszkały przez niewiele ponad 260 mieszkańców Edynburg Siedmiu Mórz (Edinburgh of the Seven Seas). Archipelag został odkryty w początkach XVI wieku, w 1506 roku dotarli tu, w trakcie podróży do Indii, portugalscy żeglarze pod wodzą Tristao da Cunha. Właśnie od niego grupa wysp przyjęła swą nazwę. Portugalczycy nanieśli jednak jedynie archipelag na mapy, w zejściu na ląd przeszkodził sztorm. Pierwsza osoba postawiła swą nogę na tym lądzie dopiero 200 lat później. Wyspy zbadali Francuzi, szukając możliwości osadniczych i kolonizacji tych wysp – chyba nie były one sprzyjające, skoro wyspy wciąż pozostały niezamieszkane. Pierwszym stałym mieszkańcem stał się w 1810 roku Jonathan Lambert z Ameryki, a w 1812 roku wyspę ostatecznie przejęli Brytyjczycy, którzy zainstalowali tu swe wojska. Od tej chwili archipelag stanowi terytorium zamorskie Wielkiej Brytanii. Liczba statków przepływających wśród wulkanicznych wysp zaczęła się mocno zmniejszać po wybudowaniu Kanału Sueskiego, który kompletnie zmienił (i skrócił) szlaki handlowe. Od tej chwili rozpoczęła się (i trwająca do dziś) izolacja archipelagu. Dzięki temu udało się tu zachować niemal dziewiczą przyrodę, nie ma też tłumu turystów odwiedzających najważniejsze atrakcje. W zamian mamy ciszę, spokój, niemal szkockie krajobrazy i niezwykle interesującą faunę, dla której Tristan da Cunha jest swoistym pomostem między Antarktydą a cieplejszymi lądami. Spotkamy tu więc pingwiny, foki, rzadkie morskie ptaki. Archipelag znajduje się również na szlaku wielu gatunków wielorybów. Coś dla siebie znajdą tu miłośnicy pieszych wycieczek, jak również górskich wędrówek po zboczach wciąż czynnego wulkanu Queens Mary’s Peak.

Obecnie na wyspie mieszka niespełna 270 stałych mieszkańców, większość ze sobą jest spokrewniona. Do ich dyspozycji jest port, szkoła, dwa kościoły, szpital, supermarket, a nawet basen i pole do golfa. Nas z pewnością zainteresuje mikroskopijne muzeum oraz sklepik z pamiątkami. Tubylcy mają duże zamiłowanie do alkoholu – według statystyk każdy dorosły mieszkaniec wypija 4 litry whisky miesięcznie! Hodowane są owce i krowy (ich liczba ze względu na wielkość zasobów wyspy jest ograniczona), wielu Tristańczyków prowadzi pensjonaty oraz zajmuje się przewodnictwem (niestety na wyspie jest niewiele miejsc, które można odwiedzić bez  „towarzystwa” miejscowego opiekuna)…  Wyspa nie jest jednak dobrym miejscem dla osób lubiących być cały czas w internetowym kontakcie ze światem. Łączność na wyspie odbywa się tylko za pośrednictwem satelity – internet jest więc mocno ograniczony i bardzo drogi!

7-9-dniowy pobyt na wyspie (wszystko zależy od aktualizowanego nieustannie rozkładu jazdy statków odwiedzających to miejsce) wiąże się z koniecznością odbycia tygodniowego rejsu w każdą ze stron. Nasza wyprawa będzie więc propozycją dla osób szukających z jednej strony wyciszenia, z drugiej zaś pragnących ujrzeć jedno z najbardziej fascynujących miejsc na naszym globie! Przy okazji zobaczymy też Kapsztad, najsłynniejsze południowoafrykańskie miasto (będące jego stolicą legislacyjną) z kolonialnymi zabytkami, Przylądkiem Dobrej Nadziei, Górą Stołową, wspaniałą przyrodą i dziesiątkami innych atrakcji.

Uwaga, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na statku – rezerwacja musi nastąpić najpóźniej na pół roku przed planowanym rejsem.

Autor programu Michał Woźniak. Copyright © Poza Trasą Adventure.

Program wyprawy: Rejs na Tristan da Cunha

 

Dzień 1

Przelot z Warszawy do Kapsztadu w Republice Południowej Afryki, transfer do hotelu, nocleg

Dzień 2-4

Zwiedzanie Kapsztadu. Założona przez Holendrów najstarsza część miasta z Zamkiem (fortem) Dobrej Nadziei – leżącej przy przylądku o tej samej nazwie, Góra Stołowa – na którą wjedziemy kolejką linową, Ogród Botaniczny Kirstenbosch – jeden z największych i najpiękniejszych na świecie, Bo-Kaap – niezwykle kolorowa dzielnica muzułmańska zamieszkana przez sprowadzonych tu przez Holendrów robotników z Indonezji, Malezji, Cejlonu czy Madagaskaru, Wzgórze Sygnałowe, z którego codziennie w południe oddawana jest armatnia salwa ogłaszającą połowę dnia, Nabrzeże Wiktorii i Alfreda z licznymi knajpkami, targiem rybnym i dziesiątkami sklepików wszystkich możliwych branż, ewentualnie wizyta w township – jednej z licznych dzielnic biedy zamieszkałej przez połowę mieszkańców metropolii.

Dzień 5-12

Rejs na wyspę Tristan da Cunha

Dzień 13-20

Pobyt na wyspie – spacery, trekkingi, podglądanie dziko-żyjących mieszkańców wyspy (pingwiny, foki, morskie ptaki), dla chętnych wyprawa z przewodnikiem (obowiązkowym) na szczyt wulkanu (2061 m npm), możliwość organizacji wycieczki na bezludną wysepkę Nightingale lub dookoła Tristan da Cunha, basen

Dzień 21-28

Rejs powrotny do Kapsztadu

Dzień 29-31

Pobyt w Kapsztadzie (dni rezerwowe związane z nieregularnością rozkładu jazdy statków). Plażowanie, ew. wycieczka do Przylądka Igielnego

Dzień 32 Powrót do Warszawy

Trasa Rejsu na Tristan de Cunha

4 400USD

+ bilety lotnicze

Cena obejmuje:

  • Pobyt i zwiedzanie Kapsztadu
  • Rejs na Tristan da Cunha
  • 9-dniowy pobyt na wyspie
  • Noclegi
  • Wycieczki z przewodnikami
  • Transport taxi, jeep, autobusy, prom i wszelką możliwą komunikacją na trasie
  • Ubezpieczenie KL/NWW/OC podróżne (Koszty leczenia: 200.000 euro, NNW: 50.000 zł, OC 60.000 euro)
  • Pozwolenia na trekkingi
  • Permity na wjazdy do miejsc, gdzie są one wymagane
  • Koszty organizacyjne w Polsce i na miejscu wyprawy
  • Opiekę polskiego pilota
  • Składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

 

Cena NIE obejmuje:

  • Biletów lotniczych Warszawa-Kapsztad-Warszawa ok. 3 600 PLN (bilet do rozliczenia)
  • Wyżywienia – ok. 25 USD dziennie
  • Napiwków ok. 80 USD