kontakt@pozatrasa.pl
+48 22 350 73 46

PAMIR MOTOCYKLEM
MOTO TOUR
TADŻYKISTAN KIRGISTAN
07.09.2024-21.09.2024
brak miejsc
zamów
sobie termin
16
dni

PAMIR MOTOCYKLEM - MOTO TOUR TADŻYKISTAN KIRGISTAN

Pamir Motocyklem Moto Tour Tadżykistan Kirgistan z Poza Trasą Adventure to kolejna z naszych motocyklowych podróży. Pozostałe z nich to wyprawy motocyklowe w Pakistanie - Karakorum i Nepalu - Himalaje. Podczas wyprawy Pamir Motocyklem sprzęt na całą trasę podróży wynajmujemy w mieście Osz w Kirgistanie – skąd wyruszamy w kierunku Doliny Allay, Pamiru i Wachan oraz pogranicza chińsko-afgańskiego. Pamir Motocyklem Moto Tour Tadżykistan Kirgistan z Poza Trasą Adventure to jedna z wypraw o największym ładunku przygody i propozycja wyjątkowo ciekawa dla wszystkich kochających góry. Podczas wyjazdu przez Tadżykistan Kirgistan dotrzemy do najpiękniejszych miejsc tych rejonów. Pokonamy wiele dolin i przełęczy, ujrzymy ośnieżone szczyty siedmiotysięczników, odwiedzimy wioski w Pamirze, Korytarzu Wachańskim oraz Dolinie Allay. Przemierzając Pamir Motocyklem poznamy życie kirgiskich nomadów – będziemy mieli okazję spać w jurtach, a także doświadczyć kontaktu z końmi, które w sercach mieszkańców Azji Centralnej zajmują szczególne miejsce. To konie są tradycyjnym i ulubionym kirgiskim środkiem transportu. Podróżując spotkamy także masywne jaki, a jeśli szczęście nam dopisze, to na pograniczu afgańskim także stada wielbłądów. Na trasie Pamir Motocyklem Moto Tour Tadżykistan Kirgistan z Poza Trasą Adventure zobaczymy siedmiotysięcznik Pik Lenina, zwany inaczej Szczytem Awicenny (7134 m n.p.m.). Zobaczymy również prawdziwe perły Jedwabnego Szlaku - orientalne twierdze i miasta. Poczujemy smak prawdziwej przygody w zagubionych górskich wioskach. Tadżykistan i Kirgistan to wymarzone tereny dla pasjonatów fotografii, ponieważ są to miejsca niezwykle różnorodne, malownicze i fotogeniczne. Pamir Motocyklem Moto Tour Tadżykistan Kirgistan z Poza Trasą Adventure to wyjazd zdecydowanie dla wszystkich poszukiwaczy centralno - azjatyckich klimatów i folkloru oraz pasjonatów gór. Obejrzymy ośnieżone szczyty gór i piaskowe góry rejonu Murgab a także skaliste wierchy wnętrza Pamiru. Wszystkie te miejsca należą do jednego z najpiękniejszych miejsc świata – górskiego rejonu Pamiro-Ałaju i Tien Szan. Tadżykistan i Kirgistan to kraje bezpieczne. Podróż Pamir Motocyklem jest jedną z niewielu, podczas których bez większego przygotowania kondycyjnego, możemy pokonać olbrzymi obszar górski i zobaczyć najpiękniejsze górskie zakątki. Zapraszamy w podróż Pamir Motocyklem Moto Tour Tadżykistan Kirgistan z Poza Trasą Adventure!

Autor programu Łukasz Odzimek. Copyright © Poza Trasą Adventure.

PAMIR MOTOCYKLEM - MOTO TOUR TADŻYKISTAN KIRGISTAN - PROGRAM PODRÓŻY:

Dzień 1. Warszawa / Biszkek

Wylot z Warszawy do Biszkeku.

Dzień 2. KIRGISTAN - Biszkek / Osz

Przylot do Biszkeku. Kontynuacja podróży. Wylot z Biszkek do Osz (lokalne połączenie lotnicze). Na lotnisku w Osz spotkanie z lokalnym angielskojęzycznym pilotem/ kierowcą przedstawicielem Poza Trasą Adventure w Kirgistanie i Tadżykistanie. Z lotniska transfer do Guest House i zakwaterowanie. Czas wolny na odpoczynek po podróży i przygotowania do rozpoczęcia Pamir Moto Tour w kolejnym dniu wyjazdu. Możliwy spacer po Osz lub fakultatywny masaż (dodatkowo płatny). Nocleg w Guest House w Osz.

Dzień 3. KIRGISTAN - Osz / Sary Mogul - Jezioro Tulpar-Kul  - Trasa ok. 240 km (asfalt ok. 80% / jazda w terenie ok. 20%)

Po śniadaniu rozpoczniemy podróż motocyklami w kierunku wioski Sary Mogul. Przejazd zajmie około 4 godzin. Miniemy malownicze pasmo Gór Ałajskich. Na drodze wciąż towarzyszył nam będzie jeszcze asfalt ale w trakcie pokonywania kolejnych kilometrów droga i stanie się bardziej wymagająca. Wkroczymy w przestrzeń coraz to bardziej dziką a widoki będą zmieniać się, pokazując nam życie na sezonowych koczowiskach Kirgizów. Po drodze przekroczymy Przełęcz Taldyk (3600 m n.p.m.), skąd roztacza się wspaniały widok na dolinę z zielonymi pastwiskami i pasącymi się na nich jakami. Po dojeździe do Sary-Mogoł przejedziemy mostem do obozu jurtowego nad Jeziorem Tulparkol (3500 m n.p.m.), położonego tuż obok obozu bazowego pod Pik Lenin (7134 m n.p.m.). Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Wieczór spędzimy podziwiając piękno ośnieżonych szczytów i spacerując przy Jeziorze Tulpar-Kul. Nocleg i wieczorny posiłek w jurtach.

Dzień 4. KIRGISTAN - Sary Mogol - Jezioro Tulpar-Kul // TADŻYKISTAN - Przełęcz Kyzyl-Art / Jezioro Kara-Kul  - Trasa ok. 210 km (asfalt ok. 40% / jazda w terenie ok. 60%)

Po śniadaniu kontynuacja podróży motocyklami. Przejazd zajmie około 5 godzin. Tego dnia możemy odczuć skutki zmieniającej się wysokości. Na początku wrócimy na główną drogę. Następnie pojedziemy w kierunku przejścia granicznego Kirgistan - Tadżykistan i dalej w kierunku Jezioro Kara-Kul. Wjazd stromym podjazdem na wysokość 4200 m n.p.m., aby na Przełęczy Kyzył Art przekroczyć kirgisko-tadżycką granicę. Przekroczymy przełęcz i zarazem przejście graniczne Kyzyl-Art, które położone jest na wysokości 4282 m n.p.m. W trakcie podróży podziwiać będziemy piękne widoki na Góry Pamir oraz najdłuższy płot świata, czyli granicę dawnego ZSRR z Chinami. Popołudniu dojazd w okolice Jeziora Kara-Kul na terenie Tadżykistanu. Zakwaterowanie w Guest House. Czas wolny na odpoczynek i posiłek. Następnie krótki spacer po wiosce.. Nocleg w Guest House w okolicach Jeziora Kara-Kul. 

Dzień 5. TADŻYKISTAN - Jezioro Kara-Kul / Murgab  - Trasa ok. 140 km (asfalt ok. 80% / jazda w terenie ok. 20%)

Po śniadaniu wystartujemy motocyklami w dalszą drogę. Kontynuować będziemy podróż przez Pamir - rozległe i wysokie pasmo górskie, leżące w przeważającej części w Tadżykistanie (z największym szczytem Ismaila Samaniego 7495 m n.p.m.). Opuścimy okolicę Jeziora Kara-Kul i kierować będziemy się w kierunku Murgab. Na trasie miniemy najwyższy punkt naszej podróży  – Przełęcz Ak-Baitał (Okbajtal) - Białą Kobyłę, położoną na wysokości 4655 m n.p.m. Zrobimy zdjęcia lodowcom widocznym na przełęczy. Murgab to drugie co do wielkości miasto Pamiru. Jednak to miasto jedynie z nazwy bo w rzeczywistości przypomina bardziej rozległą osadę tradycyjnych glinianych domów o płaskich dachach niż miasto. Murghab leży na wysokości 3612 m n.p.m. i jest to najwyżej położone miasto w byłym Związku Radzieckim. Miasto w większości zamieszkałe jest przez Kirgizów, którzy choć żyją w Tadżykistanie – zachowują raczej tradycyjne relacje rodzinne, towarzyskie i handlowe z kirgiskim Osz niż z tadżyckim Chorog czy stolicą Tadżykistanu - Duszanbe. Ciekawostką jest, iż choć na zegarkach zmienią nam się godziny na państwowy czas tadżycki, miejscowi Kirgizi posługują się „czasem z Osz”. Po dotarciu na miejsce zakwaterowanie w Guest House i i posiłek. Czas wolny na odpoczynek, regenerację i spacer. Nocleg w Guest House w Murgab.

Dzień 6. TADŻYKISTAN - Murgab / Alichur / Bulun-Kul (Bulunkul)  - Trasa ok. 150 km (asfalt ok. 80% / jazda w terenie ok. 20%)

Po śniadaniu czas wolny na odpoczynek i relaks. Około południa wyjazd z Murghab i podróż w kierunku miejscowości Alichur. Nazwa wioski oznacza przekleństwo Alego i podobno wypowiedział ją zięć proroka, podczas podróży w okolicy ze względu na tutejszy surowy klimat i przenikliwe wiatry. Na trasie dotrzemy także do tzw. Wzgórza Obserwatorium, skąd przy dobrych warunkach atmosferycznych widoczny jest szczyt Muztaq-Ata położony w Chinach. Następnie powrót na główną drogę i przejazd do wioski Bulun-Kul, która położona jest w pobliżu Jeziora Bulunkul. Po dotarciu na miejsce zakwaterowanie w Guest House i i posiłek. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Nocleg w Guest House w Bulun-Kul. 

Dzień 7. TADŻYKISTAN - Bulun-Kul (Bulunkul) / Langar  - Trasa ok. 135 km (jazda w terenie 100%)

Po śniadaniu wyruszymy w dalszą trasę. Zjedziemy z trasy Pamir Highway - skończą się resztki asfaltowej nawierzchni. Czas przejazdu ok. 5-6 godzin. W takcie podróży opuścimy ziemie Kirgizów i przemieszczając się malowniczą drogą wzdłuż afgańskiej granicy dojedziemy do miejscowości Langar, gdzie zaczyna się Korytarz Wachański. Langar oznacza „Raj”, i rzeczywiście cicha osada położona wśród drzew i pól uprawnych na zboczach gór w pełni zasługuje na to miano. Langar to jedna z ostatnich wiosek w Dolinie Pandż w południowym Pamirze. Położona jest ona na wysokości 2800-2850 m n.p.m., w części delty rzeki Pamir, która tworzy rzekę Pandż (Panj). Langar to typowa tradycyjna pamirska wioska, w której można zobaczyć i doświadczyć surowego życia z dala od dużych miast. Po dotarciu na miejsce zakwaterowanie w Guest House i i posiłek. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Nocleg w Guest House w Langar. 

Dzień 8. TADŻYKISTAN - Langar / Twierdza Yamchun / Gorące Źródła Bibi Fatima /Ishkashem (Ishkashim)  - Trasa ok. 135 km (asfalt ok. 60% / jazda w terenie ok. 40%)

Po śniadaniu wyruszymy trasą wzdłuż tadżyckiej części Korytarza Wachańskiego w kierunku Ishkashim. Czas przejazdu ok. 5-6 godzin. Na trasie odwiedzimy ruiny XII-wiecznej Twierdzy Yamchun, skąd roztacza się niesamowity widok na dolinę. Yamchun to jedna z okolicznych twierdz, strzegących niegdyś terenów pogranicza. Następnie dotrzemy do gorących źródeł Bibi Fatima, słynących z leczniczych właściwości. Gorące źródła nazwane zostały imieniem córki proroka Mahometa. Możliwość relaksującej kąpieli i odpoczynek. Kontynuacja przejazdu motocyklami. Powrót na główną drogę i przejazd do Ishkashim, południowego krańca Autostrady Pamirskiej stanowiącego wrota do tadżyckiego Wachan - Korytarza Wachańskiego. Region ten zwany jest przez jego mieszkańców Bam-i-Dunja, co oznacza Dach Świata. Kolejną fortecą na naszej trasie będzie Khaaka, leżącą w wiosce Namadgut. Po drodze mijać będziemy także malownicze mazary. Są to święte miejsca ozdobione porożami górskich kozłów, zwierząt od czasów najdawniejszych uznawanych za święte. Kozły górskie żyją wysoko w górach - tam, gdzie ziemia styka się z niebem. Po dotarciu do Ishkashim zakwaterowanie w Guest House i posiłek. Czas wolny na odpoczynek. Nocleg w Guest House w Ishkashim.

Dzień 9. TADŻYKISTAN - Ishkashem (Ishkashim) / Chorog (Khorog)  - Trasa ok. 110 km (asfalt ok. 70% / jazda w terenie ok. 30%)

Po śniadaniu wyjazd w kierunku miasta Chorog - stolicy Górnego Badachszanu. Chorog położony jest w pobliżu afgańskiej granicy na wysokości 2100 m n.p.m. - to najwyżej położone miasto Tadżykistanu. Jest to administracyjne centrum Pamiru oraz jedyne miasto w regionie. Znajdują się tutaj budynki rządowe, siedziby zagranicznych organizacji pozarządowych oraz Uniwersytet Azji Środkowej. Żyje tutaj ponad 30 tysięcy mieszkańców. Miasto położone jest nad rzeką Pandż, głównym dopływem Amur-Darii. Po dotarciu do Chorog zakwaterowanie w hostelu lub Guest House. Czas wolny na odpoczynek i regenerację lub spacer w jedynym „prawdziwym” mieście Pamiru. Nocleg w Guest House w Chorog. 

Dzień 10. TADŻYKISTAN - Chorog / Alichur  - Trasa ok. 200 km (asfalt ok. 60% / jazda w terenie ok. 40%)

Po śniadaniu wyjazd w podróż powrotną do Alichur, wioski leżącej w dość trudno dostępnym terenie na niemalże 4000 m n.p.m. Alichur to najwyżej położona górska wioska w Tadżykistanie. Mieszka tu około 2500 mieszkańców, z czego 90% to etniczni Kirgizi. Alichur czyli „Klątwa Alego” - ta nazwa dobrze oddające charakter tego miejsca położonego na rozległym, pustym, smaganym wiatrami płaskowyżu. Panuje tu surowy klimat. Zimą temperatury osiągają nawet minus 60 stopni C, a latem powietrze nagrzewa się jedynie do 15 stopni C. Po dotarciu do Alichur zakwaterowanie w Guest House i posiłek. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Nocleg w Guest House w Alichur. 

Dzień 11. TADŻYKISTAN - Alichur / Murghab / wioska Rang-Kul  - Trasa ok. 200 km (asfalt ok. 70% / jazda w terenie ok. 30%)

Po śniadaniu wyjazd z Alichur w kierunku wioski Rang-Kul. Trasa poprowadzi przez Przełęcz Ak-Baitał (Okbajtal) (4655 m n.p.m.). Na trasie zatrzymamy się na posiłek i krótki odpoczynek w Murghab. Spacer po mieście, gdzie obejrzeć można między innymi lokalny bazar i sklepy z lokalnymi produktami i rękodziełem artystycznym. Często są to bardzo unikalne wyroby – świadectwo ginących już tradycji. Następnie kontynuacja przejazdu w kierunku wioski Rang-Kul, położonej blisko granicy z Chinami na wysokości 3804 m n.p.m. W pobliżu wioski znajduje się słone Jezioro Rangkul („jezioro tęczowe”), otoczone wspaniałymi krajobrazami surowej górskiej pustyni. Po dotarciu do wioski Rang-Kul zakwaterowanie w Guest House. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Nocleg w Guest House w Rang-Kul. 

Dzień 12. TADŻYKISTAN - Rang-Kul // KIRGISTAN - Sary Tasz (Sary-Tash)  - Trasa ok. 270 km (asfalt ok. 60% / jazda w terenie ok. 40%)

Po śniadaniu wyjazd z Rang-Kul do wioski Sary-Tash, położonej już w Kirgistanie. Sary-Tash leży w Dolinie Ałajskiej na wysokości 3150 m n.p.m. Stąd rozpościera się jeden z najlepszych widoków na Góry Pamiru. Na północ od Sary-Tash znajduje się Przełęcz Taldyk (3615 m n.p.m.), na południe Przełęcz Kyzył-Art (4250 m n.p.m.). Sary-Tash to ważny węzeł komunikacyjny łączący Chiny, Kirgistan i Tadżykistan. Nazwa wioski Sary-Tash wywodzi się z języków tureckich i oznacza „żółty kamień”. Po dotarciu do wioski Sary Tasz (Sary-Tash) zakwaterowanie w Guest House i posiłek. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. Nocleg w Guest House w Sary Tasz (Sary-Tash). 

Dzień 13. KIRGISTAN - Sary-Tasz (Sary-Tash) / Osz  - Trasa ok. 200 km (asfalt 100%)

Po śniadaniu ostatni odcinek podróży motocyklami. Kierować będziemy się do miasta Osz, z którego rozpoczęliśmy wyprawę Pamir Moto Tour. Osz to drugie co do wielkości miasto w Kirgistanie (po Biszkeku). Miasto położone jest na południu Kotliny Fergańskiej. Od kilkuset lat miasto słynie jako jeden z najprężniejszych ośrodków handlowych Jedwabnego Szlaku, także za sprawą produkowanego tu jedwabiu. Po dotarciu do Osz zakwaterowanie w Guest House i posiłek. Czas wolny na odpoczynek i regenerację. W zależności od pozostałego do dyspozycji czasu, możliwy spacer po mieście. Wieczorem dla zainteresowanych możliwy fakultatywny masaż (dodatkowo płatny). Nocleg w Guest House w Osz. 

Najważniejsza turystyczna atrakcja Osz to święta Góra Sulajman Too. Zgodnie z legendą w tym miejscu prorok Sulejman (Salomon) nawiązał kontakt z Bogiem. Po tym zdarzeniu w skale odcisnęły się jego kolana oraz czoło. Dzięki świętej górze oraz zawdzięczanym jej ozdrowieniom, Osz stanowiło ważne miejsce na mapie islamu Azji Środkowej. Sulajman Too jest jedynym obiektem w Kirgistanie wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W Osz znajduje się także jeden z największych bazarów Azji Środkowej, z licznymi zakątkami, gdzie handluje się produktami spożywczymi, tekstyliami, a nawet sprzętami elektronicznymi czy samochodami. 

Dzień 14. KIRGISTAN - Osz / Biszkek

Po śniadaniu czas wolny na odpoczynek. Następnie transfer na lotnisko w Osz. Na lotnisku w Osz pożegnanie z lokalnym angielskojęzycznym pilotem/ kierowcą przedstawicielem Poza Trasą Adventure w Kirgistanie i Tadżykistanie. Wylot z Osz do Biszkeku (lokalne połączenie lotnicze). Kontynuacja podróży. 

Dzień 15. KIRGISTAN - Biszkek

Wylot z Biszkeku do Warszawy. Przylot do Warszawy.

Uwaga - Program jest ramowy. Kolejność zwiedzania może ulec zmianie ze względów organizacyjnych oraz ze względu na zmianę sytuacji politycznej, ze względu na lokalne uwarunkowania i panujące warunki atmosferyczne.

TRASA WYCIECZKI:

CENA: 3200USD

+ bilety lotnicze ok. 3900 PLN

Cena obejmuje:

• Bilety lotnicze Warszawa - Biszkek - Warszawa  ok. 3900 PLN. *Koszt do rozliczenia wg ceny zakupu
• Bilety lotnicze wewnętrzne Biszkek - Osz – Biszkek
• GBAO PERMIT wymagany na Pamir
• Noclegi w obiektach klasy turystycznej typu Guest House lub jurtach zgodnie z opisem w programie
• Śniadania
• Transfery i transport zgodnie z programem
• Motocykle wynajęte w Osz na całą trasę podróży - Yamaha XT660r i Yamaha XT600е
• Ubezpieczenie motocykli. (Od motocykla pobierany jest dodatkowo depozyt ok. 200 USD na poczet ewentualnych drobnych szkód.
• Transport zapasowy
• Asystę jeepa z kierowcą / mechanikiem za motocyklami. Jeep posiada przyczepę. Jeśli ktoś będzie potrzebował odpoczynku, można podróżować jeepem.
• Bilety wstępu do miejsc wymienionych w programie
• Permity na wjazdy do miejsc tam gdzie są wymagane
• Zaproszenie do wizy oraz wszelkie formalności administracyjne
• Koszty organizacyjne w Polsce i na miejscu wyprawy
• Miejscowy podatek turystyczny
• Ubezpieczenie KL/NW podróżne (Koszty leczenia: 500.000 PLN )
• Składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Cena nie obejmuje:

• Kosztów paliwa do motocykla (cena ok. 5 - 6 PLN /litr)
• Kosztów wyżywienia poza śniadaniami (od ok. 15 USD/dzień)
• Zwyczajowych napiwków (ok. 70 USD)
• Innych atrakcji fakultatywnych i innych wydatków osobistych

PAMIR MOTOCYKLEM - MOTO TOUR TADŻYKISTAN KIRGISTAN NA ZDJĘCIACH:

PAMIR MOTOCYKLEM - MOTO TOUR TADŻYKISTAN KIRGISTAN - AZJA CENTRALNA

Pamir motocyklem / Tadżykistan Kirgistan Azja Centralna - Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj nasze relacje z podróży i wypraw: Tadżykistan Rezerwat Zorkol,  Tadżykistan Jezioro Iskandarkul