fbpx

kontakt@pozatrasa.pl
+48 22 350 73 46

KARAKORUM HIGHWAY-NARAN-KALASZE-SKARDU-CZITRAL- DOLINA SWAT
04.07.2020-24.07.2020
-
03.09.2020-20.09.2020
20
dni
CENA:
2950 USD + bilet lotniczy ( około 4000pln)

Karakorum highway

Autostrada Karakorum Highway - Shimshall - Hunza - Khunjerab Pass (4880 mn.p.m.) - Hindukusz - Kalasze

Podróż przez teren Karakorum Highway ( KKH) to jedna z najciekawszych wypraw jakie można doświadczyć, a dla osoby kochającej górskie widoki to prawdziwa przygoda.

Powiada się iż Karakorum Highway to królowa szos, a wszystkie inne trasy są jedynie jej namiastka. W trakcie podróży udamy się do miejsc znanych podróżnikom ale także tam gdzie inni nie docierają, przejedziemy Karakorum Highway na całym pakistańskim odcinku czyli od Islamabadu po Sust na granicy chińskiej. Zatrzymamy się miedzy innymi w Chillas, Gilgit, Hunzie, Attabad, Khunjerab Pass, Dolinie Shimshall, Shandur pass, Citral u Kalaszy oraz Besham. Udamy się także na boczne drogi KKH równie ciekawe a nawet jeszcze ciekawsze – pojedziemy niezwykłą trasą do Shimshall oraz równie spektakularną drogą do Chitralu do Kalaszy.

Pakistan to dla osoby kochającej otwarte przestrzenie i górskie krajobrazy fascynujący kraj. Niemal każdy kto zna Pakistan z podróży potwierdzi, iż jest on jednym z najbardziej niezwykłych krajów naszej planety. Na większości całej trasy KKH piękne widoki odejmują mowę. Zdarza się iż po plecach przebiega dreszcz emocji to jedyna tak urozmaicona wysokogórska trasa w świecie i właśnie dlatego KKH przyciąga, kusi i przywołuje o każdej porze roku.

Cała trasa podróży jest bezpieczna. Na całej długości trasy, znajdują się liczne posterunki policji turystycznej.

Autor programu Łukasz Odzimek. Copyright © Poza Trasą Adventure.

PROGRAM WYPRAWY:

Karakorum highway + Skardu + Hunza + Khunjerab Pass (podjazd samochodem na 4800 mnpm) + Minapine + Hindukush + Kalasze + Dolina Swat

04-24.07.2020

Dzień 0 Warszawa (lub Kraków) – Islamabad

Zaczynamy! Spotykamy się na lotnisku, szykujemy do odlotu.

Przed Nami pakistańska bajka… A że ten kraj lubi i potrafi bajecznie opowiadać będziemy przekonywać się każdego dnia.

Dzień 1 Islamabad

Lądujemy w Islamabadzie wczesnym rankiem i od razu przechodzimy do zwiedzania. Islamabad sam w sobie jest miastem stosunkowo młodym, powstał w 1960 roku jako „planowana stolica”, co oznacza że jego struktura została specjalnie zaprojektowana i wykonana na miasto mające zostać stolicą zanim w ogóle powstało. Miejscowi nazywają ten projekt miasta „Excel sheet”, co oznacza arkusz programu Excel. Dlaczego? Będąc na miejscu odpalimy razem mapy i bardzo szybko dostaniecie odpowiedź.

Miasto jest dość nowoczesne, jednak i w jego obrębie znajdziemy pierwsze miejsca do których zajrzymy: Shah Faisal Masjid Meczet oraz wzgórza wznoszące się nad miastem z malowniczo położoną restauracją Monal. Tego dnia odwiedzimy też Rawalpindi, stare miasto, przylegające do Islamabadu i dwukrotnie przewyższające go populacją (Islamabad około 1mln, Rawalpindi około 2 mln).

Dzień 2 Trasa Islamabad - Chilas, przez dolinę Naran

Kierujemy się na Karakorum Highway (w skrócie KKH), najwyżej położoną na świecie drogę o powierzchni utwardzanej. KKH ma 1300 km długości i łączy Pakistan i Chiny. Rozpoczyna się w Hasan Abdal, 40 km od Islamabadu, przechodzi przez przełęcz Khunjerab (4,714 m npm) na której znajduje się najwyżej położone przejście graniczne o powierzchni utwardzanej (Pakistan-Chiny). Droga ciągnie się przez pasmo Karakorum i robi niesamowite wrażenie, a konstrukcyjnie jej powstanie było ogromnym wyzwaniem.

Nasza trasa jest zwbogacona o droge przejezdzą jedynie w okresie lipiec – wrzesień , trasę wysokogórską via Narań. Droga biegnie pasmem Himalajów w czerwcu zdaża sie że wygląda jeszcze tak - https://www.facebook.com/groups/PozaTrasa/permalink/2662243220558362/

Dzień 3 Chilas-Fairy Meadows (Punkt widokowy Nanga Parbat)

Trzeciego dnia ruszamy w kierunku wioski Fairy Meadows, położonej na 3300 m npm – miejsce zapierające dech w piersiach. Już sama droga tam będzie atrakcją – dojeżdżamy do Raikot bridge, gdzie zobaczymy łańcuszek Jeepów czekających na ludzi chcących dostać się do góry. Całość trasy którą stąd mamy do pokonania można podzielić na dwa odcinki: pierwszy odcinek jeepami do wioski Tato, emocjonującą drogą wyrzeźbioną w skale zbocza góry, drugi odcinek to około 3 godzinny trekking by dojść celu - Fairy Meadows. Tutaj mamy już co robić do końca dnia na spacerach po wiosce, aby na końcu zasiąść z pakistańską herbatą na pagórku z widokiem na Nanga Pharbat – 8125 m npm wysokości. Druga po K2 najwyższa góra w Pakistanie i cała tak zwana „ściana Raikot” na naszych oczach. To na tę ścianę Nangi wspinał się w styczniu 2018 roku Tomasz Mackiewicz i to tutaj został. Wielu ludzi w tym rejonie zna, pamięta i wspomina Tomasza. W wiosce spędzamy noc, zbieramy siły, dla odmiany pijemy pewnie jeszcze więcej herbaty i rano ruszamy na malowniczy trekking w stronę Beyal Camp i Nangi.

Dzień 4 Fairy Meadows - Beyal Camp (lub Base camp) - Fairy Meadows

Wstajemy i fakultatywny spacer/trekking w stronę Beyal Camp – położonego na wysokości 3550 mnpm, przy samym lodowcu, miejsca będącego w okresie letnim zasiedlonego przez pasterzy ( osoby które chca odpocząć zostaja w Fairy Meadow). Całość drogi to około 1,5 godziny ( w jedną strone) . Trasa wiedzie przez lasy, wzdłuż płytkich strumieni z coraz to pełniejszymi widokami na Nangę. Dłuższy i bardziej wymagający kondycyjnie trekking jest możliwy do Nanga Parbat Base Camp I ( kolejne dwie godziny). Tutaj sceneria z magicznego lasu zmienia się o 180 stopni w lodowiec, skały i kamienie. Trasa piękna, ale i mocno wymagająca kondycyjnie. Na pełny trekking trzeba liczyć cały dzień.

Dzień 5 Trasa Fairy Meadows - Skardu

Tego dnia schodzimy z powrotem do wioski Tato i ruszamy jeepami do Raikot bridge. Stamtąd ruszamy dalej KKH jadąc wzdłuż rzeki Indus. Całość drogi to około 7,8 godzin. Po dotarciu do Skardu kwaterujemy się. Skardu jest miastem – bazą, w którym spotykają się niemal wszyscy ruszający na lodowce i

szczyty Karakorum –a tych jest tu naprawdę sporo. Skardu jest ostatnim miejscem na drodze w którym można zdobyć konkretne zaopatrzenie czy np. skorzystać ze szpitalnej pomocy.

Dzień 6 Skardu - wioska Khaplu

Po śniadaniu ruszamy do fortu Khrpucho, wznoszącego się nad przecięciem rzek XVI wiecznego fortu. Później odwiedzimy muzeum K2, ufundowanego przez rząd włoski miejsca, w którym zdobyć można sporo wiedzy dotyczącej flory i fauny tych regionów oraz technicznych aspektów wypraw wysokogórskich. Dalej ruszamy do doliny Shigar, słynnej m.in. z bardzo dobrze zachowanego XVII wiecznego fortu i na wieczór udajemy się do wioski Khaplu, gdzie nocujemy.

Dzień 7 Khaplu - Machulu i powrót do Skardu

Po śniadaniu wsiadamy w auta i ruszamy w stron Machulu, wioski oddalonej o około godzinę jazdy z Khaplu. Wioska położona jest na trasie do doliny Hushey, można ruszyć w wysokie Karakorum, np. w stronę popularnej Gondogoro La – przełęczy Gondogoro lub majestatycznej K1 – Masherbruma. Na trasie odwiedzimy też m.in. Chaqchan, liczący już sobie około 7 wieków meczet.

Stamtąd udajemy się do wodospadów Mantoka, które do niedawna jeszcze były niedostępne dla obcokrajowców. Tam zjemy lunch i ruszymy w drogę powrotną do Skardu. W ciągu dnia czeka nas około 6-7 godzin jazdy.

Dzień 8 Skardu - Gilgit

Po śniadaniu ruszamy do Gilgit, obecnie stolicy regionu Gilgit-Baltistan. Na tym terenie nadal znajdowanych jest wiele elementów buddyjskich. Do tej pory na tych terenach znajdowane są np. buddyjskie sutry czy wyryty w skale Kargah Buddha, datowany na VII wiek. Zanim tam dotrzemy, czeka Nas jednak długa jazda ze Skardu. W Gilgit nocujemy.

Dzień 9 Gilgit - Minapine

Rankiem najpierw odwiedzimy Gilgit bazar – takie miejsca to na całym wschodzie tętniące życiem centra, które warto odwiedzić. Będziemy mieć szanse na zdobycie ciekawych lokalnych produktów. Po zakupowym szaleństwie, ruszymy w kierunku wioski Minapin, zatrzymując się po drodze na pakistańską herbatę przy punkcie widokowym na szczyt Rakaposhi, którego nazwa oznacza „pokryta śniegiem”, przepiękny 7dmio tysięcznik. Znajdziemy tu również punkt widokowy jedwabnego szlaku. Po południem dotrzemy do Minapin, wioski leżącej przy rzece Hunza i będącej punktem startowym dla trekkingu na Rakaposhi Base Camp. Tutaj zostaniemy na noc.

Dzień 10 Minapine - Karimabad

Po śniadaniu ruszymy w stronę Karimabadu, stolicy regionu Hunzy. Miasto położone na wzgórzu ma niezwykły urok. Całymi dniami można by tu spacerować i długo odkrywać nowe rzeczy. Hunza jest regionem szczególnie ukochanym przez samych Pakistańczyków. Duża część tutejszej społeczności to szyiccy Ismaelici, których duchowym liderem jest Aga Khan. W trakcie naszej podróży niejednokrotnie zobaczymy tytuł Aga Khana na tabliczkach zarówno w miastach, jak i przede wszystkim na wioskach – przy szkołach, szpitalach czy miejscach związanych z kulturą. Fundacja Aga Khana działa szeroko na świecie wspierając rozwój i edukacje.

Na miejscu udamy się na zwiedzanie dwóch górujących nad Karimabadem fortów – Balit (fundamenty datuje się na około 700 lat temu) i Altit (którego najstarsza wieża powstała około 1100 lat temu). Obydwa Forty znajdują się na liście UNESCO.

Wieczorem udamy się na krótką przejażdżkę do miejsca zwanego „Eagle’s nest” (Orle gniazdo). Stamtąd przy dobrej pogodzie podziwiać będziemy widoki na dolinę. W Karimabadzie nocujemy.

P.S. Mówi się, że Karimabad jest też jednym z niewielu miejsc w Pakistanie, gdzie można zdobyć wino

Dzień 11 Rano - Karimabad, Hunza. Po południu droga do Passu

Rankiem udamy się w kierunku lodowca Hope. Tam czeka nas trochę spacerowania. Po południu wsiadamy w auta i ruszamy w kierunku Passu. Po drodze na dłuższą chwilę zjedziemy z KKH w boczną drogę prowadzącą nas do jednego z dwóch w tym rejonie „Suspension bridge”, czyli mostu wiszącego o długości ponad 200stu metrów. Ten most trzeba zobaczyć i jeśli będą wśród Nas chętni to i go doświadczyć. Inaczej nie da się go opisać.

Kiedy dotrzemy do Passu wybierzemy się jeszcze na krótki, lekki trekking do czoła lodowca Passu. W Passu, wiosce położonej na około 2700 mnpm, nocujemy.

Dzień 12 Passu - Khunjerab – Gilgit

Rankiem ruszamy w stronę przełęczy Khunjerab i granicy pakistańsko-chińskiej. Khunjerab znajduje się na 4693 mnpm, podczas gdy my noc wcześniej spędzamy na 2700 mnpm. Prostą matematyką – zrobimy tu około 2000 metrów przewyższenia w zaledwie kilka godzin jazdy samochodem. Tam podejdziemy pod samą granicę, a później wrócimy tą samą drogą w stronę miasta Gilgit, przez które ponownie będziemy przejeżdżać w drodze do Doliny Kalaszy. Nocujemy już w Gilgit.

Dzień 13 Gilgit – dolina Ishkoman

Od rana jechać będziemy wzdłuż rzeki Gilgit do doliny Ishkoman. Jest to piękna dolina położona w paśmie gór Hindukush. Po dotarciu na miejsce wybierzemy się na lekki trekking do wodospadów, zjemy lunch i noc spędzimy na powrót w Ishkoman w Royal Guest House. W drodze autem spędzimy tego dnia około 3 godzin, pozostały czas to głównie zwiedzanie wiosek poprzez spacery czy rozmowy z miejscowymi.

Dzień 14 Mastuj

Ruszamy w kierunku miasta Mastuj. Droga wiedzie przez przełęcz Shandur, leżącą na 3700 mnpm przełęcz na której znajduje się… najwyżej położone boisko do gry w Polo na świecie. Tutaj kończy się nasza przygoda z regionem Gilgit-Baltistan i zaczyna z regionem Chitral, w prowincji Khyber-Pakhtunkwa. W drodze zobaczyć będziemy mogli najwyższy masyw Hindukushu – Tiricz Mir.

Dzień 15 Mastuj – Chitral

Przed Nami około 5cio godzinna droga do miasta Chitral. Droga tam prowadzącą i jej wyboistość na pewno sprawi, że ją poczujemy. Po dotarciu do Chitral zjemy lunch i przejdziemy się po mieście. W mieście będziemy również nocować.

Dzień 16 Chitral – Bumborat, dolina Kalashy

Udajemy się do doliny Kalaszy – miejsca jedynego w swoim rodzaju. W dolinie Kalaszy znajdują się trzy główne wioski – Bumburet, Rumbur I Birir. Dolina zamieszkana jest przez lud Kalaszy, unikalny pod względem kultury, języka, strojów i religii. Różne źródła podają, że Kalaszy obecnie jest od około 3 do 5 tysięcy. Są to ludzie bardzo przyjaźni, żyjący blisko z naturą i bardzo pielęgnujący swoją wyjątkowość. Będąc tutaj, poza niezaprzeczalnym pięknem przyrody będziemy mieli z pewnością wiele okazji również na rozmowy i integracje z miejscowymi.

Dzień 17 Dolina Kalash - SWAT Mingora

Żegnamy się z dolina Kalaszy i ruszamy do regionu SWAT przez przełęcz Lowari. SWAT słynie przede wszystkim z czaru tutejszej natury, a także z wielu śladów kultury buddyjskiej szeroko tutaj praktykowanej w dawnych czasach. Stolicą regionu jest miasto Saidu Sharif, jednak my udamy się do największego miasta w regionie – Mingora, liczącego około 280 tysięcy mln mieszkańców. W Mingorze zostajemy na noc.

Dzień 18 Mingora - Islamabad

Wczesnym rankiem wyruszamy w drogę powrotną do Islamabadu. Przed Nami około 4 godziny jazdy. Na trasie odwiedzimy jeszcze Taxile, kompleks archeologiczny znajdujący się na liście UNESCO. Po dotarciu do Islamabadu zakwaterujemy się w tamtejszym hotelu.

Dzień 19 Mingora - Islamabad

Zapasowy dzień do wyorzystania na trasie podróży

Dzień 20 Powrót do Polski

 

2950 USD

+ bilety lotnicze

Cena obejmuje:

  • Bilet lotniczy na trasie Warszawa – Islamabad – Warszawa około 4000pln ( lub Berlin- bilet tańszy o około 800pln)
  • Transport wynajętym samochodem wraz z kierowcą
  • Transport jeep specjalny wraz z kierowcą do Fairy Meadow
  • Noclegi w hotelach klasy turystycznej a tam gdzie ich nie ma ( północ KKH) w guesthousach.
  • Dwa noclegi Fairy Meadow w domkach z widokiem na szczyty Karakaroum
  • Wszelkie opłaty za dojazd do Fairy Meadow
  • Opłaty za wjazd do Kalaszów
  • Śniadania w w obiektach w których nocujemy
  • Opiekę polskiego pilota
  • Bilety wstępu do miejsc wymienionych w programie w tym do fortów, muzeów
  • Ubezpieczenie Koszty leczenia:200.000 EUR, NNW: 50.000 zł, OC 60.000 Eur
  • Wszelkie opłaty trekingowe
  • Opłata na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
  • Zaproszenie do wizy oraz wszelkie formalności administracyjne
  • Opłata za wjazd do Parku Khunjerab

Cena nie obejmuje:

  • Koszt wizy około 250pln
  • Wyżywienie poza śniadaniami (max 12USD na dobę)
  • Zwyczajowe napiwki (około 50USD)
  • Wydatki osobiste

*Bilet lotniczy do rozliczenia

Pakistan, Karakorum i Kalasze na zdjęciach: