kontakt@pozatrasa.pl
+48 22 350 73 46

PAKISTAN KARAKORUM HIGHWAY KKH
Z WIZYTĄ U Kalaszy
03.09.2020-20.09.2020
14.05.2021-31.05.2021
20
dni
CENA:
2950 USD + bilet lotniczy ok. 4000 PLN

PAKISTAN Karakorum highway

Karakorum Highway KKH - Shimshall - Hunza - Khunjerab Pass (4880 mn.p.m.) - Hindukusz - Kalasze

Podróż przez Pakistan Karakorum Highway KKH to jedna z najciekawszych wypraw jakie można doświadczyć a dla osoby kochającej górskie widoki to prawdziwa przygoda i spełnienie marzeń.

Mówi się, iż Karakorum Highway to królowa szos, a wszystkie inne trasy są jedynie jej namiastka. W trakcie podróży przez Pakistan Karakorum Highway udamy się do miejsc znanych podróżnikom ale także tam, gdzie inni nie docierają. Przejedziemy Karakorum Highway na całym pakistańskim odcinku czyli od Islamabadu po Sust na granicy chińskiej. Zatrzymamy się miedzy innymi w Chillas, Gilgit, Dolinie Hunza, Attabad, Khunjerab Pass, Dolinie Shimshall, Shandur Pass oraz Besham. Udamy się także na boczne drogi Karakorum Highway równie ciekawe, często zaskakujące i wręcz jeszcze ciekawsze. Wyruszymy widowiskową trasą do Shimshall oraz drogą do Chitral gdzie złożymy wizytę u Kalaszy.

Pakistan to kraj fascynujący, zwłaszcza dla miłośników otwartych przestrzeni i górskich krajobrazów. Niemal każdy kto tu podróżował i zna Pakistan potwierdzi, iż jest to jedno z najbardziej niezwykłych miejsc na świecie.  Niejednokrotnie zdarza się, iż w trakcie podróży przez Pakistan Karakorum Highway po plecach przebiega dreszcz emocji. Niemalże cały odcinek trasy Karakorum Highway to piękne widoki wręcz odejmujące mowę. To jedyna tak urozmaicona wysokogórska trasa w świecie i właśnie dlatego Karakorum Highway w Pakistanie przyciąga, kusi i zaprasza o każdej porze roku.

Cała trasa podróży przez Pakistan Karakorum Highway jest bezpieczna. Na całej jej długości, znajdują się liczne posterunki policji turystycznej. Zapraszamy na wyprawę Pakistan Karakorum Highway!

Autorem programu jest Łukasz Odzimek. Copyright © Poza Trasą Adventure.

PAKISTAN KARAKORUM HIGHWAY - PROGRAM PODRÓŻY:

Karakorum Highway - Skardu - Hunza - Khunjerab Pass (podjazd samochodem na 4800 m n.p.m.) - Minapine - Hindukusz - Kalasze - Dolina Swat

04.07.2020 - 24.07.2020

Dzień 1.

Warszawa (lub Kraków) – Pakistan. Zaczynamy wyprawę Pakistan Karakorum Highway! Spotykamy się na lotnisku, szykujemy do odlotu do Islamabadu. Przed nami pakistańska bajka… A że ten kraj lubi i potrafi bajecznie opowiadać będziemy przekonywać się tym każdego dnia.

Dzień 2. Pakistan - Islamabad

Lądujemy w Islamabadzie wczesnym rankiem i rozpoczynamy zwiedzanie. Islamabad sam w sobie jest miastem stosunkowo młodym, powstał w 1960 roku jako „planowana stolica”, co oznacza że jego struktura została specjalnie zaprojektowana i wykonana na miasto mające zostać stolicą zanim w ogóle powstało. Miejscowi nazywają ten projekt miasta „Excel sheet”, co oznacza arkusz programu Excel. Dlaczego? Będąc na miejscu odpalimy razem mapy i bardzo szybko dostaniecie odpowiedź.

Miasto jest dość nowoczesne, jednak i w jego obrębie znajdziemy pierwsze miejsca do których zajrzymy: Shah Faisal Masjid Meczet oraz wzgórza wznoszące się nad miastem z malowniczo położoną restauracją Monal. Tego dnia zwiedzimy też Rawalpindi Stare Miasto, przylegające do Islamabadu i dwukrotnie przewyższające go populacją (Islamabad około 1 mln, Rawalpindi około 2 mln).

Dzień 3. Karakorum Highway / Trasa Islamabad - Chilas (przez Dolinę Naran)

Kierujemy się na Karakorum Highway (w skrócie KKH), najwyżej położoną na świecie drogę o powierzchni utwardzanej. KKH ma 1300 km długości i łączy Pakistan i Chiny. Rozpoczyna się w Hasan Abdal, 40 km od Islamabadu, przechodzi przez Przełęcz Khunjerab (4714 m n.p.m.) na której znajduje się najwyżej położone przejście graniczne o powierzchni utwardzanej (Pakistan - Chiny). Droga ciągnie się przez pasmo Karakorum i robi niesamowite wrażenie, a konstrukcyjnie jej powstanie było ogromnym wyzwaniem.

Nasza podróż jest wzbogacona o trasę przejezdną jedynie w okresie lipiec – wrzesień - drogę wysokogórską przez Dolinę Naran. Droga biegnie pasmem Himalajów. W czerwcu zdarza się, że wygląda jeszcze tak: https://www.facebook.com/groups/PozaTrasa/permalink/2662243220558362/

Dzień 4. Chilas - Fairy Meadows (Punkt widokowy Nanga Parbat)

Trzeciego dnia wyjazd w kierunku wioski Fairy Meadows, położonej na 3300 m n.p.m. Jest to miejsce zapierające dech w piersiach. Już sama droga tam będzie ogromną atrakcją – dojeżdżamy do Raikot Bridge, gdzie zobaczymy łańcuszek Jeepów czekających na chętnych chcących w górę. Całość trasy, którą stąd mamy do pokonania można podzielić na dwa odcinki. Pierwszy odcinek jeepami do wioski Tato, to podróż emocjonującą drogą wyrzeźbioną w skale zbocza góry. Drugi odcinek to około trzygodzinny trekking do Fairy Meadows. Po dotarciu na miejsce, mamy czas zorganizowany do końca dnia. Spacery po wiosce, a na koniec intensywnie spędzonego dnia odpoczynek przy pakistańskiej herbacie na pagórku z widokiem na Nanga Pharbat – 8125 m n.p.m. wysokości. Druga tuż po K2 najwyższa góra w Pakistanie i cała tak zwana „ściana Raikot” wprost przed naszymi oczami. To właśnie na tę ścianę Nanga Pharbat wspinał się w styczniu 2018 roku Tomasz Mackiewicz i to tutaj pozostał już na zawsze. Wielu ludzi w tym rejonie zna, pamięta i wspomina Tomka. W wiosce spędzamy noc, zbieramy siły, dla odmiany pijemy pewnie jeszcze więcej herbaty i rano ruszamy na malowniczy trekking w stronę Beyal Camp i Nangi.

Dzień 5. Fairy Meadows - Beyal Camp (lub Nanga Parbat Base Camp) - Fairy Meadows

Pobudka i fakultatywny spacer / trekking w stronę Beyal Camp – położonego przy samym lodowcu na wysokości 3550 m n.p.m. Miejsca zamieszkałego w okresie letnim przez pasterzy. Spacer / trekking do Beyal Camp to około 1,5 godziny  w jedną stronę . Trasa wiedzie przez lasy, wzdłuż płytkich strumieni z coraz to piękniejszymi i pełniejszymi widokami na Nanga Pharbat. Dłuższy i bardziej wymagający kondycyjnie trekking jest możliwy do Nanga Parbat Base Camp I ( kolejne dwie godziny marszu). Tutaj sceneria z magicznego lasu zmienia się o 180 stopni w lodowiec, skały i kamienie. Trasa piękna, ale i mocno wymagająca kondycyjnie. Na pełny trekking trzeba liczyć cały dzień. Osoby które chcą dłużej odpocząć i nie chcą uczestniczyć w fakultatywnej wycieczce, pozostają w Fairy Meadow.

Dzień 6. Trasa Fairy Meadows - Skardu

Tego dnia schodzimy z powrotem do wioski Tato i ruszamy jeepami do Raikot Bridge. Stamtąd ruszamy dalej Karakorum Highway jadąc wzdłuż rzeki Indus. Całość podróży to około 7 - 8 godzin. Po dotarciu do Skardu kwaterujemy się. Skardu jest popularną i doskonałą bazą wypadową, w której spotykają się niemal wszyscy ruszający na lodowce i szczyty Karakorum . Jest to ostatnie miasto na trasie, w którym można zdobyć konkretne zaopatrzenie czy np. skorzystać z pomocy szpitalnej.

Dzień 7. Skardu - wioska Khaplu

Po śniadaniu ruszamy do XVI wiecznego fortu Khrpucho, wznoszącego się nad przełomem rzek. Następnie zwiedzimy muzeum K2. Muzeum ufundowane zostało przez rząd włoski. Można zdobyć tu sporo wiedzy dotyczącej flory i fauny tych regionów oraz technicznych aspektów wypraw wysokogórskich. Dalej ruszamy do Doliny Shigar, słynnej m.in. z bardzo dobrze zachowanego XVII wiecznego fortu. Na wieczór udajemy się do wioski Khaplu, gdzie nocujemy.

Dzień 8. Khaplu - Machulu i powrót do Skardu

Po śniadaniu wyjazd w stron Machulu, wioski oddalonej o około godzinę jazdy z Khaplu. Wioska położona jest na trasie do doliny Hushey. Można stąd wyruszyć w wysokie Karakorum, np. w stronę popularnej Gondogoro La – Przełęczy Gondogoro lub majestatycznej K1 – Masherbruma. Na trasie zwiedzimy między innymi Chaqchan czyli liczący około siedmiu wieków meczet. Stamtąd udamy się do wodospadów Mantoka, które do niedawna jeszcze były niedostępne dla obcokrajowców. Tam zjemy lunch i ruszymy w drogę powrotną do Skardu. W ciągu dnia czeka nas podróż około 6-7 godzin jazdy.

Dzień 9. Skardu - Gilgit

Po śniadaniu wyjazd w długą podróż Karakorum Highway do Gilgit, które obecnie jest stolicą regionu Gilgit - Baltistan. Nadal można tu odnaleźć tu w krajobrazie wiele elementów buddyjskich, między innymi: buddyjskie sutry czy wyryty w skale Kargah Buddha, datowany na VII wiek. Nocleg w Gilgit.

Dzień 10. Gilgit - Minapin

Rankiem najpierw odwiedzimy kolorowy i tętniący życiem Gilgit Bazar, gdzie będziemy mieć okazję kupienia ciekawych lokalnych produktów. Po zakupowym szaleństwie wyjazd w kierunku wioski Minapin. W trakcie podróży zatrzymamy się na pakistańską herbatę przy punkcie widokowym na szczyt Rakaposhi, którego nazwa oznacza „pokryta śniegiem”. Przepiękna panorama na siedmiotysięcznik. Znajdziemy tu również punkt widokowy Jedwabnego Szlaku. Po południem dotrzemy do Minapin, wioski leżącej przy rzece Hunza i będącej punktem startowym dla trekkingów na Rakaposhi Base Camp. W Minapin zatrzymamy się na nocleg.

Dzień 11. Minapin - Karimabad

Po śniadaniu wyjazd w kierunku Karimabad, stolicy regionu Hunzy. Urokliwe miasto położone jest malowniczo na wzgórzu. Całymi dniami można by tu spacerować i wciąż odkrywać piękne miejsca. Hunza jest regionem szczególnie ukochanym przez samych Pakistańczyków. Duża część tutejszej społeczności to szyiccy Ismaelici, których duchowym liderem jest Aga Khan. W trakcie naszej podróży niejednokrotnie zobaczymy tytuł Aga Khana na tabliczkach zarówno w miastach, jak i przede wszystkim na wioskach – przy szkołach, szpitalach czy miejscach związanych z kulturą. Fundacja Aga Khana działa szeroko na świecie wspierając rozwój i edukację.

Na miejscu zwiedzanie dwóch górujących nad miastem Karimabad fortów: Balit, którego fundamenty datuje się na okres sprzed około siedmiuset lat oraz Altit, którego najstarsza wieża powstała około 1100 lat temu. Obydwa Forty znajdują się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Wieczorem udamy się na krótką wycieczkę do miejsca zwanego „Eagle’s nest” (Orle gniazdo). Stamtąd przy sprzyjającej aurze podziwiać będziemy widoki na dolinę. W Karimabadzie nocujemy.

P.S. Mówi się, że Karimabad jest też jednym z niewielu miejsc w Pakistanie, gdzie można zdobyć wino.

Dzień 12. Rano - Karimabad, Hunza - Popołudniu podróż do Passu

Rankiem udamy się na wycieczkę w kierunku lodowca Hope. Tam czeka nas spacer /lekki trekking. Po południu wsiadamy w auta - wyjazd w kierunku Passu, wioski położonej na około 2700 m n.p.m. Po drodze na dłuższą chwilę zjedziemy z Karakorum Highway KKH w boczną drogę prowadzącą nas do jednego z dwóch w tym rejonie „Suspension Bridge”, czyli mostu wiszącego o długości ponad dwustu metrów. Ten most trzeba zobaczyć i jeśli znajdą się chętni i odważni, to trzeba nim przejść i poczuć tę adrenalinę! Inaczej nie da się tego opisać.

Kiedy dotrzemy do Passu wybierzemy się jeszcze na krótki i lekki trekking do czoła lodowca Passu. W Passu nocujemy.

Dzień 13. Passu - Khunjerab – Gilgit

Wyjazd w stronę Przełęczy Khunjerab i granicy pakistańsko-chińskiej. Khunjerab znajduje się na 4693 m n.p.m. Poprzednią noc spędziliśmy na wysokości 2700 m n.p.m., zrobimy więc około 2000 metrów przewyższenia w zaledwie kilka godzin jazdy samochodem. W Khunjerab podejdziemy pod samą granicę, a następnie wrócimy tą samą drogą w stronę miasta Gilgit, przez które ponownie będziemy przejeżdżać w drodze do Doliny Kalaszy. Nocleg w Gilgit.

Dzień 14. Gilgit – Dolina Ishkoman

Od rana jechać będziemy wzdłuż rzeki Gilgit do doliny Ishkoman. Jest to piękna dolina położona w paśmie gór Hindukusz. Po dotarciu na miejsce wybierzemy się na lekki trekking do wodospadów, zjemy lunch i noc spędzimy na powrót w Ishkoman w Royal Guest House. W podróży autem spędzimy tego dnia około trzy godziny. Reszta dnia i pozostały czas to zwiedzanie wiosek, spacery i rozmowy z mieszkańcami.

Dzień 15. Mastuj

Ruszamy w kierunku miasta Mastuj. Droga wiedzie przez Przełęcz Shandur leżącą na wysokości 3700 m n.p.m. Jest to przełęcz na której znajduje się najwyżej na świecie położone boisko do gry w Polo. Tutaj kończy się nasza podróż i przygoda z regionem Gilgit-Baltistan i rozpoczyna w regionie Chitral, w prowincji Khyber-Pakhtunkwa. W drodze zobaczyć będziemy mogli najwyższy masyw Hindukushu – Tiricz Mir.

Dzień 16. Mastuj – Chitral

Przed nami około pięcio godzinna podróż do miasta Chitral. Droga tam prowadzącą i jej wyboista nawierzchnia sprawią, iż z całą pewnością  ją poczujemy i na długo zapamiętamy. Po dotarciu do Chitral lunch i spacer po mieście. Nocleg w Chitral.

Dzień 17. Chitral – Bumborat, dolina Kalashy

Udajemy się do Doliny Kalaszy – miejsca zupełnie niepowtarzalnego. W Dolinie Kalaszy znajdują się trzy główne wioski – Bumburet, Rumbur I Birir. Dolina zamieszkana jest przez lud Kalaszy, unikalny pod względem kultury, języka, strojów i religii. Różne źródła podają, iż społeczność Kalaszy liczy obecnie około 3 do 5 tysięcy osób. Są to ludzie bardzo przyjaźni, żyjący blisko natury i pieczołowicie pielęgnujący swoją wyjątkową kulturę i tradycje. Czas spędzony tutaj to kontakt z przepiękną przyrodą doliny ale przede wszystkim wiele okazji do rozmów i integracji z mieszkańcami.

Dzień 18. Dolina Kalash - SWAT - Mingora

Pożegnanie z Dolina Kalaszy. Wyjazd do regionu Swat przez Przełęcz Lowari. SWAT słynie przede wszystkim z piękna tutejszej natury, a także licznych śladów kultury buddyjskiej szeroko praktykowanej w tych rejonach w dawnych czasach. Stolicą Swat jest miasto Saidu Sharif, jednak my udamy się do największego miasta w regionie – Mingora, liczącego około 280 tysięcy mieszkańców. W Mingorze zostajemy na noc.

Dzień 19. Mingora - Islamabad

Wczesnym rankiem podróż powrotna do Islamabadu. Przed nami około 4 godziny jazdy. Na trasie odwiedzimy jeszcze Taxile, kompleks archeologiczny znajdujący się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po dotarciu do Islamabadu zakwaterowanie w hotelu i odpoczynek po podróży.

Dzień 12. Mingora - Islamabad

Dzień rezerwowy do wykorzystania w trakcie podróży.

Dzień 21.

Powrót do Polski.

PAKISTAN Karakorum highway - TRASA WYCIECZKI:

2950 USD

+ bilety lotnicze ok. 4000 PLN

Cena obejmuje:

  • Noclegi w hotelach 3*, hotelach klasy turystycznej w pokojach dwuosobowych, a tam gdzie takowe są niedostępne (północ KKH) noclegi w obiektach turystycznych typu Guest House
  • Dwa noclegi Fairy Meadow w domkach z widokiem na szczyty Karakaroum
  • Śniadania
  • Transport wynajętym samochodem wraz z kierowcą na całej trasie zgodnie z programem
  • Transport jeepem wraz z kierowcą do Fairy Meadow - odcinek specjalny
  • Wszelkie opłaty za dojazd do Fairy Meadow
  • Opłatę za wjazd do Parku Khunjerab
  • Opłaty za wjazd do Kalaszy
  • Opiekę polskiego pilota
  • Wszelkie opłaty trekkingowe
  • Usługi lokalnych przewodników angielskojęzycznych
  • Bilety wstępu do miejsc wymienionych w programie w tym do fortów, muzeów
  • Zaproszenie do wizy oraz wszelkie formalności administracyjne
  • Ubezpieczenie Koszty leczenia: 200.000 EUR, NNW: 50.000 PLN, OC 60.000 EUR
  • Opłata na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Cena nie obejmuje:

  • Biletów lotniczych Warszawa – Islamabad – Warszawa ok. 4000 PLN (lub Berlin - bilet tańszy o około 800 PLN). *Koszt do rozliczenia wg ceny zakupu
  • Kosztów wizy - około 250 PLN
  • Wyżywienia poza śniadaniami (max około 12 USD na dobę / osoba)
  • Zwyczajowych napiwków (max około 50 USD)
  • Innych wydatków osobistych

Pakistan Karakorum HIGHWAY I Kalasze na zdjęciach: